niedziela, 23 listopada 2014

Panieńskie niedole sprzed wieku



Pocztówka francuska, z obiegiem 1904 r.
 

Renata Chołuj

„Czesanie świętej Katarzyny, czyli niedole dziewictwa według litanii do szesnastu świętych ułożone"



O święty Florianie, niech z B. mi się stanie,
O święty Justynie, niech z K. nie ominie,
O święty Damazy, z J.M. ze dwa razy,
O święty Makary, z H. – nie! Bo za stary.
O święty Grzegorzu, z P. w moim łożu...,
O święty Wacławie, z S. choćby na trawie,
O święty Klemensie, z C.L. na kredensie,
O święty Leonie, z D. to już: „O nie!”.
O święty Borysie, niech A. nie bałby się,
O święty Gerwazy, niech z T. mi się zdarzy,
O święty Sylwestrze, z R. to bym jeszcze...
O święty Czesławie, z E. w śnie i na jawie.
 
O święty Cyrylu, by było ich tylu,
O święty Konradzie, bym w każdym układzie...
O święty Gabrielu, już prawiem u celu,
O święty Jeremi, niech W. się ożeni!
 
*  *  *  *  *
 
Wiersz jest luźnym (nawet bardzo!) tłumaczeniem tekstu z powyższej pocztówki. Zaczęłam najpierw tłumaczyć w miarę blisko oryginału, a potem mnie ponioooosło... Ale inspiracja jest niezaprzeczalna.
Napis ponad głową pięknej dziewczyny (wykorzystany potem w tytule) znaczy: "Modlitwa młodej dziewczyny czeszącej świętą Katarzynę".
Ponieważ mój francuski jest słaby (no dobra - bądźmy szczerzy, mówienie o "moim francuskim" jest już pewnym nadużyciem), zmusiłam męża, aby dokonał wykopków filologicznych i tak ustaliliśmy co następuje: Wyrażenie "czesać świętą Katarzynę" oznacza moment, w którym dziewczyna kończy 25 lat. (Pocztówka z 1904 r.). 110 lat temu musiał to być moment krytyczny dla panny!
Według tej surowej miary, sama czesałam świętą Katarzynę przeszło sześć lat. Na dodatek wspominam ten czas całkiem przyjemnie...
Wiersz to prezent dla Kaś, we wtorek będą bardziej tradycyjne życzenia. A swoją drogą, gdybym miała kiedykolwiek otwierać zakład fryzjerski to nazwę chyba już mam! Bo te wszystkie spa i beauty to wszak zużyty materiał. Zapraszam we wtorek, pogadajmy o Kasiach.
 
I jeszcze wiadomość z ostatniej chwili: według oficjalnej zapowiedzi wydawnictwa Nokturn PREMIERA "GERIAVITÓW" nastąpi 2 GRUDNIA 2014.
 

2 komentarze:

  1. Ale ładne! I bardzo retro. Oczyma wyobraźni widzę Kalinę Jędrusik z krzyżem na obfitej piersi, wykonującą tę piosenkę w Kabarecie Starszych Panów. Pozdrawiam - Bożena

    OdpowiedzUsuń
  2. Rzeczywiście, ona umiałaby zinterpretować!
    RCh

    OdpowiedzUsuń